Artic Storelle on myönnetty arvostetun Avainlippu -merkin käyttöoikeus. Rekisteröity yhteisömerkki kertoo kotimaisuudesta.
Avainlippu on rekisteröity yhteisömerkki, jonka käyttöoikeuden myöntää korkeintaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-toimikunta. Yhteisömerkki kertoo, että tuote tai palvelu on valmistettu Suomessa ja työllistää Suomessa.
Merkki on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat tuoda tuotteidensa ja palveluidensa suomalaisen alkuperän näkyväksi. Avainlipulla voidaan viestiä luotettavasti tuotteen tai palvelun kotimaisesta alkuperästä.
– Olemme ylpeitä suomalaisuudesta ja siitä arvomaailmasta, jota Avainlippu edustaa. Siksi käyttöoikeuden hakeminen oli meille ohittamaton juttu, toteaa Artic Storen toimitusjohtaja Jarno Ahtonen.
Yritys voi käyttää Avainlippua yleisessä viestinnässään,
jos sen liikevaihdosta vähintään 75 % on Avainlippu-tuotteista tai -palveluista syntyvää. Muutoin merkkiä saa käyttää vain niiden tuotteiden tai palveluiden yhteydessä, joille se on myönnetty.
www.suomalainentyo.fi
Alunperin merkki tehtiin Osta suomalaista -markkinointikampanjaa varten. Lipun suunnitteli vuonna 1965 graafikko Olavi Reinilä. Se toimi kotimaisuuskampanjoiden tunnuksena vuoteen 1975 asti, kunnes kauppa- ja teollisuusministeriö teki siitä valvotun alkuperämerkin.
Kotimaisuus vaikuttaa merkin myöntämiseen
Yritys voi käyttää Avainlippua yleisessä viestinnässään, jos sen liikevaihdosta vähintään 75 % on Avainlippu-tuotteista tai -palveluista syntyvää. Muutoin merkkiä saa käyttää vain niiden tuotteiden tai palveluiden yhteydessä, joille se on myönnetty.
Sen lisäksi, että tuote tai palvelu on valmistettu Suomessa ja työllistää Suomessa, on kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 %. Laskelmassa huomioidaan kaikki tuotteeseen tai palvelun tuotantoon kohdistuvat kustannukset, kuten raaka-aineet, pakkaustarvikkeet ja markkinointi.
Tämän ohella yrityksellä on oltava merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto. Myös pääkonttorin on oltava Suomessa.
Myöntämiseen vaikuttavat lisäksi palvelukonseptin alkuperä, kotimainen suunnittelu ja tuotekehitys, palvelun vaikutus kotimaisten tuotteiden tai palveluiden aseman vahvistumiseen sekä mielikuva suomalaisesta alkuperästä.
– Liikevaihdostamme jopa noin 85 % syntyy Avainlippu-tuotteista ja -palveluista. Voimme siis hyvällä omallatunnolla ja ylpeänä käyttää Avainlippu -merkkiä kertoaksemme vahvasta kotimaisuusasteesta, joka tulee kaupan päälle kun asioi yrityksemme kanssa, Ahtonen toteaa.