Kaihdinten takaa -sarjassa esittelemme Artic Storen työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita. Sarja ilmestyy Artic Storen verkkosivulla säännöllisen epäsäännöllisesti.
Tuotannon työnjohtaja Henri Karhu säpsähtää vähän itsekin, kun laskeskelee haastattelijan pyynnöstä palvelusvuosiaan Artic Storella: ei tahdo sormet riittää. Articin vahvuuteen mies kirjattiin ensi kerran vuonna 2004.
”Siitähän on jo… hetkinen, montako vuotta?!”
Pohjanapista liikkeelle
– Ei Articille tulemista tarvinnut kauaa miettiä silloin aikoinaan. Yrittäjät olivat tuttuja minulle jo 14-vuotiaasta, joten tiesin kyllä että näiden kanssa pärjätään, Henri virnistää.
Hän aloitti tutustumisensa aurinkosuojauksen maailmaan tuotantotyöntekijänä kaihdinlinjalla. Pikkuhiljaa työt ja vastuut kasvoivat, kunnes vuonna 2007 mies löysi itsensä Jyväskylän myymälän vetäjän paikalta.
– Vedimme sitä puolison kanssa pari vuotta. Sitten veri alkoi kuitenkin vetää takaisin Joensuuhun. Palasin tänne tuotantoon ja asennuksille, ja tämä työnjohtajan paikka aukesi vuonna 2016. Siinähän se sitten oli, Henri kertaa.
– Kaihtimen pohjanapin asentamisesta läksin liikkeelle, eli ihan perushommasta tuolla tuotannossa. Olen käynyt vähän jokaisessa hommassa talon sisällä, ja se on minusta hyvä pohja tähän työnjohtajan hommaan. Tietää vähän paremmin, mistä puhuu.
Monipuolista tekemistä
Nykyiseen työnkuvaan kuuluu markiisien, rullaverhojen, pystylamellien sekä kiskojen ja parvekeverhojen tuotannon työnjohto.
Käytännössä päiviin kuuluu monipuolinen tehtäväkirjo tilausten vastaanottamisesta materiaalitilausten tekemiseen ja päivittäiseen yhteydenpitoon Artic Storen laajan, noin 20–30 yritystä kattavan jälleenmyyjäkentän kanssa.
– Sesongin ollessa kuumimmillaan voi kyllä sanoa, että työ on ajoittain jopa hieman hektistä, Henri nauraa.
”Esimerkiksi Uros-areenalle toimitellaan vielä tänä vuonna isompi erä tuotteita.”
Tätä haastattelua tehtäessä eletään normaalia syksyä: kesän sesonki on rauhoittunut hieman. Toisaalta joulua kohti on odotettavissa vielä vähän säpinääkin, kun pari projektimyynnin isompaa kohdetta etenee toimitusvaiheeseen.
– Esimerkiksi Uros-areenalle toimitellaan vielä tänä vuonna isompi erä tuotteita, Henri sanoo.
Rekrytointeja pandemiasta huolimatta
Korona-aika rajoituksineen ei ole kiristänyt tilannetta aurinkosuojausalalla. Pikemminkin päinvastoin.
– Tilaukset eivät ole juuri vähentyneet, ja jälleenmyyjäkentän tilauskanta on itse asiassa jopa kasvanut. Ihmiset ovat olleet enemmän kotosalla, ja esimerkiksi automatisoitujen aurinkosuojaratkaisujen tilauksissa on huomattavaa kasvua, Henri sanoo.
”Hyvillä kädentaidoilla pääsee jo pitkälle.”
Tämä on johtanut siihen, että tuotantoon on jopa rekrytoitu lisää väkeä. Onneksi teollisuudessa podettu työvoimapula ei ole Henrin mukaan näkynyt Artic Storen kohdalle, vaan työntekijöitä on saatu tarpeeseen. Tällä hetkellä Joensuun tuotanto työllistää noin 30 henkeä.
– Voisi kuvitella, että tekijöiden löytäminen olisi vaikeampaakin, mutta meillä on ainakin tänä kesänä käynyt tuuri rekrytoinneissa, hän sanoo.
– Kaihdinalan tuotanto on siitä hankala ala, että tähänhän ei voi suoraan missään opiskella. Hyvillä kädentaidoilla pääsee jo pitkälle, ja etua on muun muassa varastotyöntekijän kokemuksesta.
Summa summarum: työnjohtaja Karhu sanoo viihtyneensä Articilla tähän saakka ja viihtyvänsä edelleenkin.
– Meillä on tässä hyvä, kaverihenkinen työporukka. Suoraan pystytään puhumaan, ja olen tykännyt myös siitä, että firma tarjoaa myös mahdollisuutta kouluttaa itseään. Olen esimerkiksi itse päässyt kehittämään muun muassa henkilöstöjohtamisen taitojani, Henri sanoo.